Fotowizje (5). Dariusz Sankowski - wywiad z fotografem

Cykl wywiadów z najciekawszymi Twórcami na naszej platformie, które pozwolą bliżej poznać osoby, które tworzą Sztukę i dzielą się nią z innymi

Darek Sankowski - fotograf
(zobacz profil)




2019 Portfolio Tygodnia
2019 Portfolio Miesiąca
Rejestracja : 24.10.2019


1. W kilku zdaniach na początku opowiedz nam trochę o sobie. Czym się zajmujesz? Co robisz?

Cześć :)

Jestem młodym :) trzydziestoparo latkiem z Wrocławia, który zajmuje się grafiką komputerową, projektowaniem i robieniem zdjęć.

Prowadzę małe studio fotograficzne w którym realizuję własne projekty, organizuję też plenery fotograficzne i staram się jak najczęściej spotykać z ludźmi, których tak samo jak mnie, jara fotografia.

Od jakiegoś czasu współpracuję z Olympusem i notopstryk.pl, a w organizowanych przeze mnie wydarzeniach biorą udział największe firmy z branży takie jak Eizo, Wacom, Epson, Profoto, PeakDesign no i przede wszystkim wspomniany już Olympus.

Sporo tego się nazbierało, a chciałoby się robić znacznie więcej :)

2. Jak zaczęła się Twoja przygoda z fotografią?

Zupełnie przez przypadek. Zarobiłem swoje pierwsze pieniądze i kupiłem aparat fotograficzny. Nigdy wcześniej nie robiłem zdjęć, mało tego, nie lubiłem zdjęć, ale okazało się, że jak mnie na nich nie ma to są nawet fajne. Spodobało mi się i szybko wymieniłem go na lepszy.

To była Konica Minolta Dimage 5, wymieniłem ją na Konica Minolta Dynax 7D.




Modelka : Katarzyna Wuczko (zobacz profil)


3. Czym dla Ciebie jest fotografia?

Chyba tym co kiedyś łowienie ryb, taką odskocznią od codziennych problemów. Jak zaczynam widzieć świat kadrami, przestaje się liczyć wszystko inne. Oczywiście to duże uproszczenie bo fotografia to znacznie szerszy zakres. Ludzie, inspiracje, kreowanie, tworzenie… wszystko to lubię i wszystkim tym jest fotografia.

4. Skąd czerpiesz inspirację do zdjęć? Kim się inspirujesz?

To nie jest tak, że sobie siadam przed albumem czy internetem i mówię sobie, teraz jest czas na inspirowanie się.
Gdy nauczymy się widzieć, inspiracje wpadają do głowy ze wszystkich stron. Problem jest w tym, że widzieć uczymy się całe życie, a musimy to jeszcze zapamiętać, najlepiej zapisać, przeanalizować, przekształcić w obraz, który na koniec trzeba utrwalić.

Żeby widzieć trzeba przede wszystkim patrzeć, niekoniecznie na zdjęcia. Bardzo inspirujące jest malarstwo i rzeźba, ale też to co jest za oknem, czy za płotem przez który nic nie widać, wyobraźnia. Jeśli to co widzimy ma jakąś wartość, to jesteśmy szczęściarzami.

Kim się inspiruję? Fotografia jest dla mnie w stu procentach anonimowa.

5. Sesja studyjna czy plenerowa?

Byle nie w pięknym pałacu i na łóżku w apartamencie.

6. Co zgadzasz się z tezą, że TFP zabija rynek?

Nie ma czegoś takiego jak psucie/zabijanie rynku. Ktoś kto szuka fotografa TFP nigdy nie będzie klientem, a już na pewno nie będzie dobrym klientem. Myślenie o rynku w takich kategoriach istnieje chyba tylko na grupach internetowych i poruszane jest przez ludzi, którzy są oderwani od realnego świata. Rynek jest szeroki, są ludzie skłonni płacić dziesiątki tysięcy, niekoniecznie zł, a 90% fotografów szuka zleceń za paczkę fajek i czteropak piwa z żabki. Nic dziwnego, że ktoś kto robi zdjęcia dla przyjemności podbiera im takiego “klienta”. Ceńmy się to tfp przestanie być konkurencją. Ceńmy się jeśli rzeczywiście mamy ku temu podstawy.

7. Czy w dzisiejszych czasach da się utrzymać z fotografii, czy lepiej potraktować to jako hobby?

Przecież dużo ludzi żyje z fotografii. Da się. Jeśli jednak chcemy odpowiedzieć sobie na pytanie czy my też możemy to trzeba to przeanalizować pod wieloma innymi aspektami, niekoniecznie związanymi z fotografią. To, że ktoś robi ładne zdjęcia nie znaczy, że potrafi być dobrym organizatorem, marketingowcem, sprzedawcą...




Alicja / Modelka : Paulina Młynarska


8. Czy każdy może zostać fotografem? Jakie cechy opisują dobrego fotografa?

Wszyscy mamy głowę, zazwyczaj oczy, przynajmniej jedną rękę, a może nawet nogi. Tak, to powinno wystarczyć, żeby zrobić zdjęcie. No, a jeśli robimy zdjęcie to stajemy się fotografami. Jeśli robimy to dobrze technicznie i nie wydziwiamy, to pewnie całkiem dobrymi.

Natomiast nie oszukujmy się, na pewnym poziomie, trzeba czegoś więcej i nie każdy jest do tego stworzony, albo będzie miał wystarczająco zapału aby nad tym pracować. To coś to poczucie estetyki.

9. Jaka była Twoja najbardziej niezapomniana sesja i dlaczego?

W sumie mam w głowie dwie takie sesje, ale to raczej prywatne projekty o których nie ma co publicznie wspominać.

10. Jakie rady możesz przekazać nowemu fotografowi, który chce założyć własną firmę?

Ok, mam własną firmę już ponad 10 lat, ale nigdy nie myślałem kategoriami, że jest mi ona niezbędna. Tak samo nigdy nie myślałem kategoriami, że muszę zarabiać z fotografii, grafiki itp.

No ale jakbym miał coś poradzić to to żeby się nie bać, radzić i słuchać, tylko tych ludzi, którzy sami coś w tym kierunku osiągnęli i przede wszystkim robić.

Jeśli chcemy zarabiać to dobre zdjęcia schodzą na dalszy plan, zaczynają liczyć się znajomości i układy. Ładne zdjęcia robi teraz bardzo dużo osób, klient nie wertuje internetu, nie szuka tego “najlepszego” fotografa, nie siedzi na grupach dla fotografów gdzie duża część z Was wrzuca swoje prace z nadzieją, że ktoś się odezwie, on się pyta wśród najbliższych. Tak samo jak Wy gdy chcecie zjeść coś dobrego na mieście, znaleźć orkiestrę na wesele, albo jak kupowaliście pierwszy aparat, czy szukaliście nowego obiektywu.

11. W jaki sposób opisałbyś swoje prace komuś, kto nigdy ich nie widział ?

Po prostu bym pokazał. Jeśli to podchwytliwe pytanie, i kontynuując dodalibyście, że to niewidoma osoba no to ma pecha i się nie dowie.

Staram się robić zdjęcia które wywołują emocje, a emocje zależą od odbiorcy. Każdy może inaczej zareagować na to co zobaczy ponieważ inaczej widzi i czuje.

Jedna osoba może dostrzec tylko ładny obrazek, a druga może zobaczyć tam siebie.

12. Praca fotografa i efekt sesji zdjęciowych to często wynik współpracy wielu ludzi, tj. Modelek, modeli, wizażystów, stylistów itp. Opowiedz jak to jest pracować z taką ekipą, często zmieniającą się grupą ludzi, których niejednokrotnie widzimy pierwszy raz w życiu. Co decyduje o sukcesie takiej sesji?

No własnie, to często różni ludzie, zmieniający się w zależności od klienta czy projektu. Nie da się tego sprecyzować. Tak jak w życiu, wszystko zależy od wielu aspektów. Poczynając od tego jacy sami jesteśmy, jak radzimy sobie w kontaktach z drugą osobą, jaki mamy humor, jaki jest cel sesji, poziom stresu, po miejsce, porę roku czy tego czy nasza stylistka ma np. okres.

Jedno jest pewne, za efekt końcowy zawsze odpowiada fotograf i musimy być świadomi, że to my, musimy mieć wszystko pod kontrolą. Nie ma wymówek.

13. Mówi się, że dobry fotograf, to też dobry psycholog. Czy oswajanie modeli do współpracy przy sesji jest zajęciem trudnym? Masz na to swoje sposoby?

Modelka nie ma z tym problemów w końcu za to jej płacą. Jeśli rozmawiamy o “dziewczynie z instagrama” zazwyczaj jest to trudne, ale lubię to i nie mam z tym większych problemów.

Natomiast kompletnie nie wiem co poradzić. Często nad tym myślałem i wszystko kończyło się wnioskiem, że dla mnie coś jest naturalne, że mimo, że jestem chamem i prostakiem to jednak sprawiedliwym, kulturalnym, cierpliwym i pomocnym. W podświadomości mam, że przecież każdy taki jest. Każdy mówi dzień dobry, potrafi prosić i dziękować. Czasami chciałoby się powiedzieć, żeby po prostu być sobą. No ale tak nie jest, nie wszyscy tacy są.

Może nie bawmy się w psychologa, powiedzmy dzień dobry, uśmiechnijmy się i pomyślmy o tym, że nie jesteśmy najważniejsi i najwspanialsi, a przed obiektywem stoi druga osoba.




Archie


14. Jak przygotowujesz się do swoich sesji? Ile sprzętu ze sobą zabierasz?

Jeśli chodzi o sam proces planowania sesji, pomysłu, zbierania ekipy i dogadywania wszystkiego z klientem to rozmawiam i staram się dogadać wszystko jak najbardziej szczegółowo i konkretnie.

Jeśli chodzi o sprzęt to zdecydowanie nie jestem kolekcjonerem, posiadam to co konieczne, a jak mi czegoś zabraknie to mam telefon, który robi fajne zdjęcia (to nie jest żart). Jeśli mi czegoś brakuje, a jest to zlecenie płatne, korzystam z wypożyczalni. Najwięcej stresu mam, żeby pamiętać o naładowaniu baterii i zabraniu kart pamięci ;)

15. Czy każdy jest według Ciebie fotogeniczny?

Zdecydowanie nie. Mało jest takich osób. Natomiast każdemu da się zrobić dobre zdjęcie. To nie znaczy też, że to dobre zdjęcie, spodoba się osobie fotografowanej. No, ale jest jeszcze photoshop, albo jakaś artystyczna wizja na której większość kadru to cień ;)

16. Co sądzisz o nagości na zdjęciach? Aktach?

Była jest i będzie.

Co sądzicie o portretach “na wprost” robionych Sony a7 + Sigma 105mm na najmniejszej głębi ostrości obrobionych w PortraitPro?




Modelka : Paulina Młynarska


17. Często słyszy się uwagi, że praca fotografa to lekkie i przyjemne zajęcie, które polega na naciśnięciu spustu migawki i zdjęcie gotowe. Jak to wygląda z Twojej perspektywy? Ile czasu mija od sesji do czasu, kiedy fotografia będzie w pełni gotowa?

No właśnie, problem w tym, że to nie jest czas od sesji zdjęciowej do obróbki. Sesja zdjęciowa to dopiero zwieńczenie, a sama obróbka, pomijając już fakt, że jest czasochłonna,wymaga jeszcze akceptacji i nierzadko poprawek.

Praca fotografa to publikowanie, promowanie, godziny rozmów… ale tak, lubię to, daje mi to dużo radości i nie czuje potrzeby, aby wmawiać sobie i wszystkim dookoła, że jestem nieszczęśliwy.

18. Jakie masz plany na przyszłość? Czy jest jakaś sesja, motyw, który chciałbyś/chciałabyś zrealizować?

Chcę robić jeszcze więcej zdjęć, a każde następne będzie lepsze.




Modelka : Michalina Cysarz
Modelka : Agata Konieczny
Model :Paweł Kochanowski (zobacz profil)
Modelka : Natalia Gryglewska
Modelka : Kamila Szalas
Model : Piotr Wieczorek
Modelka : Maja Strojek
Alicja


19. Na koniec, czy masz jakieś konstruktywne rady dla początkujących fotografów, dla których możesz być również inspiracją?

Moje konstruktywne rady nie zostałyby odebrane na serio, ale na dobry początek powinno starczyć poradzenie, żeby dużo oglądać, dużo robić i nie marnować czasu na rady internetowych “ekspertów”. Ktoś kto ma doświadczenie i wiedzę, nie ma czasu, aby godzinami siedzieć w internecie i odpowiadać na pytania początkujących fotografów. Jeśli podoba nam się twórczość konkretnej osoby, warto zastanowić się, czy nie umówić się z nim na indywidualne warsztaty.

20. Co sądzisz o platformie QQMODELS?

Staracie się, dużo robicie, fajnie to wygląda, ale ciągle jest za mało osób, zwłaszcza tych bardziej doświadczonych. Mam nadzieję, że szybko do nas dołączą, bo qqmodels jest fajne ;)






Komentarze (0)

Zaloguj się aby skomentować